Spiritele au un rol foarte mare in fenomenele ce se produc la indivizii numiti convulsionari asa cum magnetismul le este prima sursa. Sarlatanismul a exploata si exagera aceste efecte le-a facut sa cada in ridicol. Spiritele care conlucreaza la acest fel de fenomene sunt putin elevate. Cele superioare nu se amuza de asemenea lucruri.
Prin efect simpatic se poate dezvolta in mod subit la o intreaga populatie starea anormala a convulsionarilor si a celor in criza. Dispozitiile morale se transmit foarte usor in anumite cazuri; nu suntem straini de efectele magnetice pentru a nu intelege aceasta, precum si participarea pe care anumite spirite trebuie sa o aiba prin simpatie fata de cei care le provoaca.
Printre facultatile bizare ce se pot remarca la convulsionari, se recunosc fara greutate cele din care somnambulismul si magnetismul ofera numeroase exemple: acestea sunt, printre altele, insensibilitatea fizica, cunoasterea gandului, transmiterea simpatica a durerii, etc. Nu se poate pune deci la indoiala faptul ca ecesti oameni nu sunt intr-un fel de somnambulism treaz, provocat de influenta exercitata de unii asupra altora. Ei sunt in acelasi timp magnetizatori si magnetizati.
Cauza insensibilitatii fizice ce se remarca fie la anumiti convulsionari, fie la indivizii supusi celor mai atroce torturi, este un efect in exclusivitate magnetic ce actioneaza asupra sistemului nervos in acelasi mod ca anumite substante. La altii, exaltarea gandirii slabeste sensibilitatea deoarece viata pare sa se fi retras din corp pentru a se duce in spirit. Atunci cand spiritul este preocupat foarte mult de un lucru, corpul nu simte, nu vede, nu aude nimic.
Exaltarea fanatica si entuziasmul ofera adesea, in suplicii, exemplul unui calm si al unui sange rece, care nu ar sti sa domine o durere ascutita, daca nu s-ar admite ca sensibilitatea este neutralizata printr-un fel de efect anestezic. Se stie ca in focul luptei nu se percepe adesea o rana grava, in timp ce, in circumstante obisnuite, o zgarietura te face sa tresari.
De vreme ce aceste fenomene depind de o cauza fizica si de actiunea anumitor spirite, se poate pune intrebarea cum au putut fi ele facute sa depinda de o autoritate ce le face sa inceteze in anumite cazuri. Rationamentul este foarte simplu. Actiunea spiritelor nu este aici decat secundara; ele nu fac decat sa profite de o dispozitie naturala. Autoritatea nu a suprimat aceasta dispozitie, ci cauza care o intretine si o exalta; din activa, ea a facut-o latenta, si a avut dreptate sa actioneze astfel, deoarece ar fi rezultat un abuz. Se stie de altfel, ca aceasta interventie este neputincioasa atunci cand actiunea spiritelor este directa si spontana.
(prelucrare dupa Allan Kardec - Cartea spiritelor)
Prin efect simpatic se poate dezvolta in mod subit la o intreaga populatie starea anormala a convulsionarilor si a celor in criza. Dispozitiile morale se transmit foarte usor in anumite cazuri; nu suntem straini de efectele magnetice pentru a nu intelege aceasta, precum si participarea pe care anumite spirite trebuie sa o aiba prin simpatie fata de cei care le provoaca.
Printre facultatile bizare ce se pot remarca la convulsionari, se recunosc fara greutate cele din care somnambulismul si magnetismul ofera numeroase exemple: acestea sunt, printre altele, insensibilitatea fizica, cunoasterea gandului, transmiterea simpatica a durerii, etc. Nu se poate pune deci la indoiala faptul ca ecesti oameni nu sunt intr-un fel de somnambulism treaz, provocat de influenta exercitata de unii asupra altora. Ei sunt in acelasi timp magnetizatori si magnetizati.
Cauza insensibilitatii fizice ce se remarca fie la anumiti convulsionari, fie la indivizii supusi celor mai atroce torturi, este un efect in exclusivitate magnetic ce actioneaza asupra sistemului nervos in acelasi mod ca anumite substante. La altii, exaltarea gandirii slabeste sensibilitatea deoarece viata pare sa se fi retras din corp pentru a se duce in spirit. Atunci cand spiritul este preocupat foarte mult de un lucru, corpul nu simte, nu vede, nu aude nimic.
Exaltarea fanatica si entuziasmul ofera adesea, in suplicii, exemplul unui calm si al unui sange rece, care nu ar sti sa domine o durere ascutita, daca nu s-ar admite ca sensibilitatea este neutralizata printr-un fel de efect anestezic. Se stie ca in focul luptei nu se percepe adesea o rana grava, in timp ce, in circumstante obisnuite, o zgarietura te face sa tresari.
De vreme ce aceste fenomene depind de o cauza fizica si de actiunea anumitor spirite, se poate pune intrebarea cum au putut fi ele facute sa depinda de o autoritate ce le face sa inceteze in anumite cazuri. Rationamentul este foarte simplu. Actiunea spiritelor nu este aici decat secundara; ele nu fac decat sa profite de o dispozitie naturala. Autoritatea nu a suprimat aceasta dispozitie, ci cauza care o intretine si o exalta; din activa, ea a facut-o latenta, si a avut dreptate sa actioneze astfel, deoarece ar fi rezultat un abuz. Se stie de altfel, ca aceasta interventie este neputincioasa atunci cand actiunea spiritelor este directa si spontana.
(prelucrare dupa Allan Kardec - Cartea spiritelor)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu