Caractere generale - Predominarea materiei asupra spiritului. Inclinarea catre rau. Ignoranta, orgoliul si toate relele pasiuni care le urmeaza. Au intuitia lui Dumnezeu, dar nu-l inteleg. Nu toate sunt prin esenta rele; la unele exista mai multa usurinta, inconsecventa si dorinta de glume rautacioase decat o rautate adevarata. Unele nu fac nici bine, nici rau, dar simplul fapt ca nu fac bine deloc, denota inferioritatea lor. Altora din contra, le place raul, si sunt satisfacute cand gasesc ocazia de a-l face. Pot sa adauge inteligentei rautatea sau dorinta de glume rautacioase; dar oricare le-ar fi dezvoltarea intelectuala, ideile lor sunt putin elevate iar sentimentele mai mult sau mai putin abjecte.
Cunostintele lor despre lumea spiritista sunt limitate, si putinul pe care-l stiu se confunda cu ideile si prejudecatile din viata corporala. Nu ne pot da decat notiuni false si incomplete; dar observatorul atent gaseste adesea in comunicarile lor, chiar imperfecte, confirmarea marilor adevaruri afirmate de spiritele superioare.
Li se cunoaste caracterul prin limbaj. Orice spirit care, in comunicarile sale, tradeaza o gandire rea, poate fi considerat de ordinul al treilea; prin urmare, intreaga gandire negativa ce ne este sugerata vine de la un spirit din acest ordin.
Ele vad fericirea celor buni si aceasta vedere este un zbucium neincetat, caci sufera toate angoasele produse de invidie si gelozie. Ele pastreaza amintirea si perceptia suferintelor din viata corporala si aceasta impresie este adesea mai dureroasa decat in realitate. Ele sufera deci cu adevarat atat relele pe care le-au indurat cat si pe cele facute altora; si cum sufera mult timp, ele cred ca vor suferi pentru totdeauna; pentru a le pedepsi, Dumnezeu vrea ca ele sa creada astfel.
Pot fi impartite in cinci clase principale:
- Clasa a zecea. Spiritele impure - sunt predispuse la rau si raul formeaza obiectul preocuparilor sale. Ca spirite, ele dau sfaturi perfide, insufla discordia si neincrederea, si iau toate mastile posibile pentru a insela mai bine. Se ataseaza de caracterele mai slabe pentru a le face sa cedeze sugestiilor lor si a le impinge la pierzanie, satisfacute de a le putea intarzia progresul, facandu-le sa se piarda in probele la care sunt supuse. Le poti recunoaste in manifestari prin limbajul lor: trivialitatea si grosolania in expresii, la spirite ca si la oameni, este intotdeauna un indice al inferioritatii morale, daca nu intelectuale. Comunicarile lor vadesc josnicia inclinatiilor, si daca vor sa para altfel vorbind cu bun simt, ele nu-si pot sustine mult timp rolul, sfarsind intotdeauna prin a-si trada originea. Unele popoare le considera divinitati facatoare de rau, altele le desemneaza sub numele de demoni, genii rele, spirite ale raului.
Entitatile vii pe care le anima, atunci cand se incarneaza, sunt inclinate catre toate viciile zamislite de pasiunile josnice se degradante: senzualitatea, cruzimea, perfidia, ipocrizia, lacomia, avaritia sordida. Ele savarsesc raul din placerea de a-l face, cel mai adesea fara motive si, din ura fata de bine, si isi aleg aproape intotdeauna victimele printre oamenii cinstiti. Acestia devin un flagel pentru omenire, oricarei clase sociale i-ar apartine, si lustrul civilizatiei nu-i apara de oprobiu si rusine.
- clasa a noua. Spiritele usuratice - sunt ignorante, rautacioase, inconsecvente si batjocoritoare. Se amesteca in toate, raspund la toate, fara a se sinchisi de adevar. Le place sa cauzeze mici necazuri si neplaceri, sa produca dezordini, sa induca in eroare cu malitiozitate prin mistificari si tot felul de pozne. Acestei clase ii apartin spiritele desemnate in mod obisnuit sub numele de gnomi, spiridusi si dracusori. Ele sunt dependente de spiritele superioare, care le utilizeaza adesea asa cum facem noi cu servitorii.
In comunicarile cu oamenii, limbajul lor este cateodata spiritual si glumet, dar aproape intotdeauna fara profunzime; transpun defectele si ridicolul exprimate in trasaturi corozive si satirice. Daca-si imprumuta nume false, o fac cel mai adesea din dorinta de glume rautacioase decat din rautate adevarata.
- clasa a opta. Spiritele pseudo-savante - cunostintele lor sunt destul de intinse, dar cred ca stiu mai mult decat stiu in realitate. Realizand in progres oarecare in anumite privinte, limbajul lor are un caracter serios ce poate insela in privinta capacitatilor si cunostintelor lor, dar cel mai adesea nu reprezinta decat o reflectare a prejudecatilor si ideilor din viata terestra; este un amestec de adevaruri cu erori dintre cele mai absurde, din mijlocul carora razbat ingamfarea, orgoliul, gelozia si incapatanarea de care nu au putut sa se dezbare.
- clasa a saptea. Spiritele neutre - nu sunt nici atat de bune pentru a face binele, nici atat de rele pentru a face raul; ele penduleaza cand catre unul cand catre celalalt si nu se ridica mai sus de conditia obisnuita a umanitatii atat ca morala cat si ca inteligenta. Tin la lucrurile acestei lumi, regretand bucuriile grosiere.
- clasa a sasea. Spiritele frapante si perturbatoare - Aceste spirite nu formeaza, la drept vorbind, o clasa distincta, avand in vedere calitatile personale; pot apartine oricarei clase din ordinul al treilea. Isi manifesta adesea prezenta prin efecte fizice ce impresioneaza, cum ar fi loviturile, miscarea si deplasarea anormala a corpurilor solide, agitatia aerului, etc. Apar, mai mult decat alte spirite, atasate de materie; par a fi principalii agenti ai vicisitudinilor elementelor naturii, fie cand actioneaza asupra aerului, apei, focului, corpurilor dure, fie cand lucreaza in maruntaiele pamantului. Se recunoaste ca aceste fenomene nu sunt deloc datorate unei cauze fizice intamplatoare, cand de fapt au un caracter premeditat si inteligent. Toate spiritele pot provoca aceste fenomene, dar spiritele elevate le lasa in general in sarcina spiritelor subalterne, mai apte pentru lucrurile materiale decat pentru cele inteligente. Cand considera ca manifestarile de acest fel sunt utile, ele se servesc de aceste spirite auxiliare.
Cunostintele lor despre lumea spiritista sunt limitate, si putinul pe care-l stiu se confunda cu ideile si prejudecatile din viata corporala. Nu ne pot da decat notiuni false si incomplete; dar observatorul atent gaseste adesea in comunicarile lor, chiar imperfecte, confirmarea marilor adevaruri afirmate de spiritele superioare.
Li se cunoaste caracterul prin limbaj. Orice spirit care, in comunicarile sale, tradeaza o gandire rea, poate fi considerat de ordinul al treilea; prin urmare, intreaga gandire negativa ce ne este sugerata vine de la un spirit din acest ordin.
Ele vad fericirea celor buni si aceasta vedere este un zbucium neincetat, caci sufera toate angoasele produse de invidie si gelozie. Ele pastreaza amintirea si perceptia suferintelor din viata corporala si aceasta impresie este adesea mai dureroasa decat in realitate. Ele sufera deci cu adevarat atat relele pe care le-au indurat cat si pe cele facute altora; si cum sufera mult timp, ele cred ca vor suferi pentru totdeauna; pentru a le pedepsi, Dumnezeu vrea ca ele sa creada astfel.
Pot fi impartite in cinci clase principale:
- Clasa a zecea. Spiritele impure - sunt predispuse la rau si raul formeaza obiectul preocuparilor sale. Ca spirite, ele dau sfaturi perfide, insufla discordia si neincrederea, si iau toate mastile posibile pentru a insela mai bine. Se ataseaza de caracterele mai slabe pentru a le face sa cedeze sugestiilor lor si a le impinge la pierzanie, satisfacute de a le putea intarzia progresul, facandu-le sa se piarda in probele la care sunt supuse. Le poti recunoaste in manifestari prin limbajul lor: trivialitatea si grosolania in expresii, la spirite ca si la oameni, este intotdeauna un indice al inferioritatii morale, daca nu intelectuale. Comunicarile lor vadesc josnicia inclinatiilor, si daca vor sa para altfel vorbind cu bun simt, ele nu-si pot sustine mult timp rolul, sfarsind intotdeauna prin a-si trada originea. Unele popoare le considera divinitati facatoare de rau, altele le desemneaza sub numele de demoni, genii rele, spirite ale raului.
Entitatile vii pe care le anima, atunci cand se incarneaza, sunt inclinate catre toate viciile zamislite de pasiunile josnice se degradante: senzualitatea, cruzimea, perfidia, ipocrizia, lacomia, avaritia sordida. Ele savarsesc raul din placerea de a-l face, cel mai adesea fara motive si, din ura fata de bine, si isi aleg aproape intotdeauna victimele printre oamenii cinstiti. Acestia devin un flagel pentru omenire, oricarei clase sociale i-ar apartine, si lustrul civilizatiei nu-i apara de oprobiu si rusine.
- clasa a noua. Spiritele usuratice - sunt ignorante, rautacioase, inconsecvente si batjocoritoare. Se amesteca in toate, raspund la toate, fara a se sinchisi de adevar. Le place sa cauzeze mici necazuri si neplaceri, sa produca dezordini, sa induca in eroare cu malitiozitate prin mistificari si tot felul de pozne. Acestei clase ii apartin spiritele desemnate in mod obisnuit sub numele de gnomi, spiridusi si dracusori. Ele sunt dependente de spiritele superioare, care le utilizeaza adesea asa cum facem noi cu servitorii.
In comunicarile cu oamenii, limbajul lor este cateodata spiritual si glumet, dar aproape intotdeauna fara profunzime; transpun defectele si ridicolul exprimate in trasaturi corozive si satirice. Daca-si imprumuta nume false, o fac cel mai adesea din dorinta de glume rautacioase decat din rautate adevarata.
- clasa a opta. Spiritele pseudo-savante - cunostintele lor sunt destul de intinse, dar cred ca stiu mai mult decat stiu in realitate. Realizand in progres oarecare in anumite privinte, limbajul lor are un caracter serios ce poate insela in privinta capacitatilor si cunostintelor lor, dar cel mai adesea nu reprezinta decat o reflectare a prejudecatilor si ideilor din viata terestra; este un amestec de adevaruri cu erori dintre cele mai absurde, din mijlocul carora razbat ingamfarea, orgoliul, gelozia si incapatanarea de care nu au putut sa se dezbare.
- clasa a saptea. Spiritele neutre - nu sunt nici atat de bune pentru a face binele, nici atat de rele pentru a face raul; ele penduleaza cand catre unul cand catre celalalt si nu se ridica mai sus de conditia obisnuita a umanitatii atat ca morala cat si ca inteligenta. Tin la lucrurile acestei lumi, regretand bucuriile grosiere.
- clasa a sasea. Spiritele frapante si perturbatoare - Aceste spirite nu formeaza, la drept vorbind, o clasa distincta, avand in vedere calitatile personale; pot apartine oricarei clase din ordinul al treilea. Isi manifesta adesea prezenta prin efecte fizice ce impresioneaza, cum ar fi loviturile, miscarea si deplasarea anormala a corpurilor solide, agitatia aerului, etc. Apar, mai mult decat alte spirite, atasate de materie; par a fi principalii agenti ai vicisitudinilor elementelor naturii, fie cand actioneaza asupra aerului, apei, focului, corpurilor dure, fie cand lucreaza in maruntaiele pamantului. Se recunoaste ca aceste fenomene nu sunt deloc datorate unei cauze fizice intamplatoare, cand de fapt au un caracter premeditat si inteligent. Toate spiritele pot provoca aceste fenomene, dar spiritele elevate le lasa in general in sarcina spiritelor subalterne, mai apte pentru lucrurile materiale decat pentru cele inteligente. Cand considera ca manifestarile de acest fel sunt utile, ele se servesc de aceste spirite auxiliare.
(prelucrare dupa Allan Kardec - Cartea spiritelor)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu