Spiritele nu sunt egale intre ele, exista o ierarhie. Exista diferite ordine dupa gradul de perfectiune la care au ajuns spiritele. Nu exista un numar determinat de ordine. Numarul este nelimitat, deoarece nu exista intre ordine o linie de demarcatie trasata ca o bariera, astfel ca se pot multiplica sau restrange diviziunile dupa voie; totusi, daca se considera caracterele generale, se poate reduce numarul ordinelor principale la trei.
Se pot situa in primul rand cele care au ajuns la perfectiune: spiritele pure. Cele din al doilea ordin sunt situate la mijlocul scarii: preocuparea lor este dorinta de bine. Au si puterea de a face bine, dupa gradul de perfectiune, - unele au stiinta, altele au intelepciunea si bunatatea, dar toate mai au incercari de trecut. Cele de grad inferior sunt inca la baza scarii. Spiritele imperfecte sunt caracterizate prin ignoranta, dorinta de rau si toate pornirile rele ce le intarzie evolutia. Spiritele de ordinul trei nu sunt toate rele prin esenta. Unele nu fac nici bine, nici rau; altora, din contra, le place raul si sunt satisfacute cand gasesc ocazia de a-l face. Si apoi mai exista spirite usuratice sau nebunatice, mai mult aiurite decat rautacioase, carora le plac ma degraba glumele rautacioase decat rautatea, si care gasesc placerea in a pacali si a cauza mici necazuri de care sa rada apoi.
Se pot situa in primul rand cele care au ajuns la perfectiune: spiritele pure. Cele din al doilea ordin sunt situate la mijlocul scarii: preocuparea lor este dorinta de bine. Au si puterea de a face bine, dupa gradul de perfectiune, - unele au stiinta, altele au intelepciunea si bunatatea, dar toate mai au incercari de trecut. Cele de grad inferior sunt inca la baza scarii. Spiritele imperfecte sunt caracterizate prin ignoranta, dorinta de rau si toate pornirile rele ce le intarzie evolutia. Spiritele de ordinul trei nu sunt toate rele prin esenta. Unele nu fac nici bine, nici rau; altora, din contra, le place raul si sunt satisfacute cand gasesc ocazia de a-l face. Si apoi mai exista spirite usuratice sau nebunatice, mai mult aiurite decat rautacioase, carora le plac ma degraba glumele rautacioase decat rautatea, si care gasesc placerea in a pacali si a cauza mici necazuri de care sa rada apoi.
(prelucrare dupa Allan Kardec - Cartea Spiritelor)
Scara spiritista
Clasificarea spiritelor este bazata pe gradul lor de evolutie, pe calitatile dobandite si pe imperfectiunile de care trebuie sa scape. Aceasta clasificare nu are nimic absolut; fiecare categorie nu prezinta un caracter net decat in ansamblul sau; dar de la un grad la celalalt tranzitia este insesizabila. Se poate forma deci un numar mare sau mai mic de clase, dupa unghiul de vedere din care se considera problema.
Spiritele admit in general trei categorii principale sau trei mari diviziuni. Pe ultimul loc sunt cele aflate la baza scarii - spiritele imperfecte, caracterizate prin predominarea materiei asupra spiritului si inclinarea catre rau. Cele din a doua categorie sunt caracterizate prin predominarea spiritului asupra materiei si prin dorinta de bine - sunt spirite bune. Pe locul intai, in sfarsit, sunt spiritele pure, cele care au atins supremul grad de perfectiune.
Vom observa, totodata, ca spiritele nu apartin totdeauna in exclusivitate uneia si aceleiasi clase; progresul lor nu se realizeaza decat in mod gradat, si pot reuni caracterele mai multor categorii, ceea ce este usor de apreciat dupa limbaj si acte.
Spiritele admit in general trei categorii principale sau trei mari diviziuni. Pe ultimul loc sunt cele aflate la baza scarii - spiritele imperfecte, caracterizate prin predominarea materiei asupra spiritului si inclinarea catre rau. Cele din a doua categorie sunt caracterizate prin predominarea spiritului asupra materiei si prin dorinta de bine - sunt spirite bune. Pe locul intai, in sfarsit, sunt spiritele pure, cele care au atins supremul grad de perfectiune.
Vom observa, totodata, ca spiritele nu apartin totdeauna in exclusivitate uneia si aceleiasi clase; progresul lor nu se realizeaza decat in mod gradat, si pot reuni caracterele mai multor categorii, ceea ce este usor de apreciat dupa limbaj si acte.
(prelucrare dupa Allan Kardec - Cartea spiritelor)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu