marți, 18 mai 2010

Magia culorilor




Utilizarea simbolica a culorilor este punctul final al unei lungi dezvoltari a limbajului. La inceputuri, limba nu numea decat obiectele colorate, neputand face distinctia intre realitatea descrisa si atributul ei coloristic. In limbile baltice, aceasta forma de exprimare straveche se pastreaza inca destul de bine. Astfel, lituanienii au patru denumiri pentru culoarea gri, fiecare dintre acestea fiind legata de un obiect: lana, cal, par si gasca. Abstractizarea culorilor reprezinta o forma de gandire destul de tarzie in evolutia umana. Ce semnifica aceasta? Faptul ca in gandirea primitiva, magica, obiectul era perceput ca unic purtator al culorii sale. Practicile magice legate de culori foloseau aceasta interdependenta: pentru a actiona asupra unui obiect, era suficient sa-i fie reprodusa culoarea. Dand un exemplu simplist, pentru a stimula venirea primaverii, ar fi fost suficienta folosirea verdelui. 

Antropologii au distins cinci trepte in dezvoltarea perceptiei culorilor: 

1. stramosii lui homo sapiens percepeau doar diferenta dintre intuneric si lumina, fara a sesiza culorile (erau "orbi la culoare").
2. Sensul culorii se desprinde de cel al luminii. Rosu este prima culoare sesizata ca diferita de lumina incolora.
3. Se face diferenta intre galben si rosu.
4. Este perceput verdele.
5. Apare albastrul.

A sesiza culoarea inseamna nu numai a o percepe vizual, ci si a putea distinge intre obiectul concret si culoarea sa, in asa fel incat omul sa poata asocia o culoare si unui alt obiect in afara celui initial.



CULORILE IN FILOZOFIA MEDICALA INDIANA


Baza medicinei indiene o constituie asa numita "Samkhya" - sistemul de filozofie vechi indian, pe care medicii Carak, Susruta si Vagbahata l-au folosit drept baza practicii lor medicale. Intemeietorul acestei filozofii este inteleptul indian Kapila, care defineste viata ca o suferinta. Ceea ce este mai rau decat durerea din aceasta viata este karma.Ultima cauza a suferintelor omului pe aceasta lume este legatura sufletului cu trupul si organele sale. Mantuirea, adica sfarsitul lantului de reincarnari, poate fi atinsa numai cand sufletul va avea constiinta distinctiva a unicitatii si absolutului din el insusi, adica atunci cand va avea revelatia desavarsirii sale. Sensul vietii este desprinderea sufletului de materie. Materia este asemuita unei dansatoare, care, in decursul vietii, se dezlantuie necontenit in fata sufletului si-si dezvolta atractia, pentru a aduce sufletul in stadiul de cunostinta decisiva. Chiar daca nu-si atinge scopul, ea trebuie sa se concentreze pentru a continua acest dans in fata sufletului, pana in momentul final, al mantuirii sufletului.


Materia este constituita din trei "gunas": Sattvam (bunatatea), Rajas (pasiunea) si Tamas (intunericul). Proportia in care acestea sunt imbinate este diferita, astfel rezultand multitudinea de forme ale materiei. Sattvam reprezinta bunatatea si lumina din oameni. Rajas confera forta, dragoste si ura. Tamas este greul si intunericul, in om luand infatisarea infamiei. 

Cele trei gune sunt raspunzatoare pentru formarea culorilor. Surplusul unei culori intr-o guna este exprimat prin "p" (plus), necesarul prin "n", iar minusul prin "m".


Guna-----Negru-----Gri-----Albastru-----Rosu-----Galben-----Alb

Sattvam-----m---------m---------n--------------m---------p----------p
Rajas--------n----------n----------p--------------p---------n----------m
Tamas-------p----------p---------m--------------n---------m----------m


Cu ajutorul acestui tabel se poate construi tipul de caracter caruia ii este coordonata o culoare de baza caracteristica. De exemplu, putem formula negrul ca fiind un amestec de intuneric in exces si pasiune. Griul, ceva mai luminos, are lipsa de bunatate (Sattvam) si exces de Tamas. Albastrul este pasional in exces si are minus Tamas, de intuneric. Rosu este pasiune si lipsa de bunatate. Albul, culoarea de doliu a orientului, are un exces de Sattvam si o lipsa de pasiune sau intuneric.


CULORILE SI TEMPERAMENTELE


Psihologul elvetian Max Luscher a dezvoltat unul dintre cele mai interesante modele moderne pentru a caracteriza tipologiile umane. Deosebim patru puncte cardinale, patru anotimpuri, patru elemente, deci tot patru tipologii umane de baza. Omul, simbolizat de Luscher prin patru culori, are la baza patru tipuri de temperament: coleric, sangvin, flegmatic si melancolic. 


Culorile ce corespund celor patru temperamente sunt: coleric - rosu; sangvin - galben; flegmatic - alb; melancolic - negru sau albastru. Culorile galben, rosu, albastru si alb, care formeaza un cerc colorat armonios, sunt pentru Luscher simbolul implinirii, echilibrului si perfectiunii oamenilor. 

Corespunzator acestor patru culori, el gaseste in oameni de asemenea patru stari emotionale, sau, altfel spus, sentimente ale propriei existente. Cele patru stari emotionale dupa Luscher sunt: respectul de sine - verde; increderea in sine - rosu; multumirea - albastru si pacea interioara - galben.


Important este ca aceste sentimente sa se faca simtite in concordanta cu aceste culori. Armonia unui om este realizata atunci cand acesta a trecut prin toate cele patru stari emotionale. Un om astfel structurat in raporturile sale prin activitate, satisfactie, statornicie si schimbare.


Culoare____Senzatie_____Raporturi_____Sentimente

Rosu________excitare_______activitate______increderea in sine

Albastru______liniste________satisfactie______multumirea

Verde________tarie_________statornicie______respectul de sine

Galben                  eliberare                    schimbare                   pace interioara



FENG SHUI


In Feng Shui toate culorile sunt Yin sau Yang. Astfel, rosu, portocaliu, galben, negru sunt culori Yang, iar verde, albastru si alb sunt Yin. In cazul violetului, daca predomina rosul este Yang, iar daca predomina albastrul este Yin. De asemenea, fiecare culoare corespunde unuia dintre cele cinci elemente, folosirea unei anumite culori intarind elementul personal. De aceea, pentru a trai intr-un mediu echilibrat, ideal este sa folosim culorile tinand cont de aceste aspecte in proportii egale. In amenajarea unei case sau in alegerea vestimentatiei, este bine ca fiecare sa cunoasca semnificatiile generale ale culorilor, pentru a le putea alege pe cele mai potrivite.


O utilizare echilibrata a acestora, in concordanta cu activitatea ce se desfasoara intr-un anumit spatiu imbunatateste Feng Shui-ul prin crearea armoniei. Arta Feng Shui cunoaste valoarea energiei inmagazinate in culori si senzatiile pe care le creeaza si foloseste acest lucru in folosul oamenilor.


Rosul este cea mai puternica culoare din toata gama coloristica si se asociaza cu elementul foc. Este o culoare incitanta, dinamica. De aceea, in casa trebuie folosita in incaperile in care se desfasoara activitati palpitante, dar nu in dormitor, fiindca poate provoca insomnie. In Orient, rosul a fost considerat mereu o culoare a fericirii si prosperitatii, iar miresele poarta aceasta nuanta pentru a atrage norocul.


Galbenul este asociat cu posesia, optimismul si intelepciunea, fiind asociat elementului pamant. Este o culoare vesela, luminoasa si stimulatoare, ce activeaza mentalul. Ca decor ambiental poate da viata celor mai intunecate camere. De obicei, fiind o culoare care stimuleaza, se poate folosi in camerele de studiu sau in locurile unde se desfasoara activitati creative. In China antica, galbenul era considerat culoarea rasului, deoarece ridica moralul si inveseleste.


Portocaliul este asociat tot elementului pamant si reprezinta aspiratia si sociabilitatea. Exprima exaltarea si energia, fiind mai temperat decat rosul. De aceea este mai degraba placut decat pasional. Poate fi folosit in incaperea in care oamenii se intalnesc si vorbesc, deoarece este favorabil comunicarii. Este si un stimulent mintal, putand fi utilizat si in zonele de studiu.


Verdele este culoarea naturii si se asociaza cu elementul lemn. Simbolizeaza pacea, temperarea, primavara cu un nou inceput.Verdele se potriveste camerelor de odihna si relaxare, deoarece ofera sentimente de liniste si armonie, vindeca si linisteste sufletul, elimina tensiunile si anxietatile. In China, verdele este considerat culoarea pacii si a vietii lungi. 


Albastrul este culoarea cerului si a apei si emana siguranta si optimism. Se asociaza cu gandirea, statornicia si adevarul. Albastrul este linistitor, introspectiv si responsabil. De aceea, aceasta culoare este o buna alegere pentru o camera de meditatie. Nuantele de albastru se potrivesc si in camera de baie, albastrul fiind asociat cu elementul apa. Albastrul inchis adauga spiritualitate si intuitie. In China antica, simboliza binecuvantarea divina.


Violetul este culoarea spiritualitatii, a idealurilor inalte. Fiind o combinatie de rosu cu albastru, violetul utilizeaza energia rosului si optimismul albastrului. Aceasta culoare incurajeaza creativitatea, idealismul si misticismul. Este o culoare buna pentru camerele in care se cere concentrare, dar nu poate fi folosit in incaperile de reculegere.


Auriul este asociat cu elementul metal sI reprezinta demnitatea, onoarea si faima. Ca si galbenul, este pozitiv si optimist, dar are mai multa distinctie. In vechea China, numai imparatul si familia sa aveau dreptul sa poarte haine aurii. In prezent, auriul este combinat cu rosu, pentru noroc si bunastare.


Albul inseamna puritate, inocenta si stralucire si este asociat elementului metal. De fapt, este o nonculoare, este absenta culorii. Albul semnifica o minte fara griji. Folosit intr-o incapere, atrage energiile pozitive, da luminozitate si pune in valoare detaliul.


Negrul este culoarea noptii si este asociat cu elementul apa. Reprezinta formalismul si sofisticarea. Desi in Occident este o culoare negativa, in Feng Shui se asociaza cu banii si poate fi o culoare pozitiva, ce poate crea dinamism. Pentru a avea impact maxim, trebuie folosit in sufragerie, hol si in baie, dar in cantitati mici.



MEDICINA CULORILOR


Corpul nostru energetic este un camp de oscilatii mai mult sau mai putin armonice, distribuit pe cele 7 chakre principale ale omului. Daca una dintre aceste chakre este supraincarcata, acest fenomen este vizibil in aura printr-o colorare mai intensa si modificata ca nuanta - este semnul unei disfunctii organice. In acest caz, o armonizare a chakrelor este posibila prin capacitatile bioenergeticienilor. 

Terapia prin culori foloseste lumina colorata pentru influentarea chakrelor dezechilibrate. In medicina traditionala chineza, fiecarui organ ii corespunde o culoare:

inima - rosu
plamani - alb
ficat - verde
splina - galben
rinichi - negru

De exemplu, bolile intestinale considerate efecte ale imbolnavirii splinei, sunt tratate prin culoarea galben. In afara de tratamentul propriu-zis, pacientul trebuie sa poarte numai haine galbene, iar lumina zilei trebuie filtrata in camera sa prin perdele galbene.

In Europa, medicina culorilor este practicata inca de la inceputul secolului trecut. Primele descoperiri au evidentiat faptul ca lumina rosie este vasodilatatoare (dilata vasele de sange), pe cand cea albastra are rol vasoconstrictor. Lumina albastra, verde sau violet este folosita pentru calmare, in timp ce lumina rosie, portocalie sau galbena este utilizata pentru stimularea metabolismului si sistemului nervos.

In anii '50, un medic indian, Dinshash P. Ghadiali conducea in New Jersey un institut de cromoterapie. Cercetarile sale au dus la sintetizarea urmatoarelor actiuni terapeutice ale culorilor:

albastru - intareste vitalitatea, inlatura febra si linisteste sistemul nervos
violet - actioneaza asupra sistemului limfatic si splinei
rosu purpura - este excitant sexual si stimuleaza sistemul circulator
rosu: stimuleaza formarea globulelor rosii
portocaliu - intareste tesutul plamanilor si actioneaza benefic asupra glandelor
galben - favorizeaza digestia si formarea/intarirea oaselor
verde galbui - stimuleaza sistemul imunitar
verde-albastru - stimuleaza protectiile sistemului epidermic






Cromoterapia actioneaza asupra chakrelor. In principiu, o chakra dezechilibrata poate fi armonizata folosind culoarea sa fundamentala. In cazul unei intensificari a respectivei culori, observata in aura (un dezechilibru la fel de periculos), se foloseste culoarea complementara. Iata o scurta prezentare a celor sapte chakre, cu afectiunile ce le corespund si culorile folosite in cromoterapie:

Chakra I - rosu. Culoarea estompata in aura semnifica deficiente energetice, dereglari metabolice, boli digestive, boli ale sistemului osos. Culoarea prea intensa semnaleaza probleme nervoase si se trateaza prin albastru.

Chakra II - portocaliu. In hipofunctie (cand culoarea este estompata) intalnim probleme sexuale, impotenta sau frigiditate, probleme cu vezica sau rinichii. In hiperfunctie (intensificarea culorii) - nervozitate, apetit sexual exagerat. Culoare complementara - albastru.

Chakra III - galben. In hipofunctie semnifica boli ale stomacului, ficatului sau bilei. In hiperfunctie, calculi biliari, diabet. Culoare complementara - verde.

Chakra IV - verde. In hipofunctie - boli ale inimii, probleme circulatorii, slabirea sistemului imunitar. In hiperfunctie - tensiune arteriala ridicata, boli de inima pe fond nervos. Culoare complementara - albastru.

Chakra V - albastru. In hipofunctie - disfunctii ale tiroidei, epuizare. In hiperfunctie - stari nervoase, tensiune ridicata. Culoare complementara - galben, portocaliu.

Chakra VI - indigo. Hipofunctia si hiperfunctia semnifica boli ale ochilor, urechilor sau disfunctii hormonale. Culori complementare - galben, portocaliu.

Chakra VII - violet. Dereglarile duc la boli cerebrale si psihice. Culoare complementara - galben.


CULORILE AUREI 



In viata de zi cu zi intalnim mereu oameni care ne atrag intr-un mod inexplicabil. In limbajul uzual se vorbeste despre "oameni atragatori", acei oameni simpatici, cum ne mai place sa le spunem. In realitate, fiecare om, animal si o mare parte din materia anorganica sunt inconjurate de un "vesmant" energetic care poate sa ne fie favorabil, sau, dimpotriva, nefast. Nu putem vedea in mod obisnuit energia emisa de un individ, sau altfel spus, vizualizarea biocampului fiecarui individ nu poate fi realizata decat de o persoana initiata.

Date despre aura avem inca din Biblie. Iata o descriere in cea de-a doua carte a lui Moise: "Cand Moise a coborat de pe muntele Sinai, avea in mana cele doua tablite de legi si nu stia ca pielea fetei sale stralucea, caci el vorbise cu Dumnezeu. Insa cand Aaron si intregul Israel au vazut chipul sau stralucind, s-au temut sa se apropie de el."

In istoria apostolilor se vorbea despre o lumina care inconjura capul celor iubitori de Dumnezeu. In descrierile Evului Mediu, figurile sfintilor erau prezentate avand in jurul capului un nor, o lumina sfanta. In cazul aurei care inconjoara sfintii sunt distinse patru categorii: nimbus (nor), halo (rasuflare), aureola (coroana stralucitoare) si gloria (stralucire). Dar nu numai figurile biblice erau prezentate cu astfel de aure, lumini sfinte, ci si alte categorii cum ar fi vrajitorii. Foarte interesant este faptul ca lumina din jurul capului unui om seamana cu stralucirea unei lumanari. Aura, ca si lumina raspandita de o lumanare, este alba, semnificand o forta magica. In vechime, se stia foarte bine ca un vrajitor putea sa orbesca un om, emanand o lumina alba deosebit de intensa. In aura magicienilor ieseau in evidenta doua straturi luminoase distincte. Aceste straturi erau caracterizate ca fiind aura sanatatii, care izvoraste ca energie vitala de baza a corpului fizic si aura astrala. Un alt mod de a interpreta acest fenomen se face cu ajutorul chakrei a saptea care infloreste ca un lotus cu o mie de petale si emana energie.


La indienii Hopi din America de Nord intalnim credinta potrivit careia in crestetul capului exista o zona prin care se poate primi si transmite energie. Prin acel loc, sufletul va parasi corpul dupa moarte. O etapa importanta in cercetarea aurei a fost descoperirea magnetismului vietii de catre Anton Mesmer (1734-1815). Fluidul magnetic al fiecarei fiinte vii poate parasi corpul si poate fi transferat unei alte fiinte, folosind o asa-numita "punte fluidica".

Daca doriti sa intrezariti macar aceasta aura energetica, inchideti-va intr-o incapere perfect intunecata (fara ferestre) si, dupa ce v-ati obisnuit ochii cu intunericul (minim 10 minute), trebuie sa va concentrati si sa va priviti cu atentie mainile. Daca aveti cat de cat un potential in aceasta directie, veti vedea o sclipire care formeaza conturul mainilor. Pentru a merge mai departe in aceasta cunoastere (esentiala bioenergoterapeutilor), trebuie sa va "antrenati" cu oameni competenti pentru a obtine deschiderea "celui de-al treilea ochi", cel cu ajutorul caruia veti putea sesiza aurele. Acest "ochi" se afla in mijlocul fruntii. Tot gratie acestui ochi special, veti putea observa si aurele unor obiecte, cum ar fi cristalele.


CELE 5 AURE


Ocultistii au distins, pe baza observatiilor facute pe persoane sensibile la emanatiile energetice, cinci straturi energetice ale aurei umane.


1. aura sanatatii: este legata nemijlocit de piele. De cele mai multe ori este lipsita de culoare sau poate avea culori pale.
2. aura vitala: este imaginea vitalitatii noastre fundamentale si se modifica frecvent in timpul zilei. Culoare oscileaza intre rosu si albastru.
3. aura emotiilor: este influentata de sentimentele si emotiile noastre, de aceea poate avea multe culori. Teama ii confera culoarea gri, la manie devine rosu aprins, la suparare rosul se inchide.
4. aura karmica: este invariabila si depinde de suma experientelor acumulate in toate existentele noastre. Da o imagine completa a personalitatii unui om.
5. aura spirituala: este "vesmantul luminos" al sfintilor si inteleptilor. Trebuie sa fie cea mai stralucitoare dintre toate.


Un studiu amanuntit al semnificatiei culorilor aurei umane, efectuat pe baza multor observatii, a fost realizat de Walter A. Kock. Mai jos putem intelege semnificatiile diferitelor culori ale aurei:


alb - spiritualitate pura
verde olive - adaptabilitate
verde palid - simpatie
verde smarald - sinceritate
verde inchis - caracter pasnic
verde tulbure - caracter ascuns
maro-verde - gelozie
galben - putere de intelegere
portocaliu - ambitie, mandrie
rosu - dragoste, senzualitate, manie
maro - egoism, lacomie, gelozie
lila - resemnare, nostalgie, devotament
violet - cumpatare
albastru - frica, slabiciune, religiozitate
gri - tristete, melancolie
negru - mahnire, ura, activitati malefice

Existenta aurei a fost demonstrata in 1958 de experiementele fotografice efectuate de Kirlian. In urma acestor experimente, au fost descoperite peste 1400 de tonuri de albastru, 1000 de tonuri de rosu, 1500 de tonuri de maro, 800 de tonuri de verde, 550 de tonuri de portocaliu, 350 de tonuri de violet si 12 tonuri de alb.




Astrologii secolului nostru au completat studiile privind cromoterapia, asociindu-i dispozitiile maladive ale semnelor zodiacale si culorile potrivite fiecarei zodii:

Berbec - cap - bolile capului sau gatului - rosu
Taur - gat - bolile laringelui - verde, albastru
Gemeni - plamani - boli pulmonare - galben, verde
Rac - stomac - boli ale stomacului - verde, violet
Leu - inima - bolile inimii - portocaliu
Fecioara - splina - boli intestinale - alb, purpuriu
Balanta - rinichi - diabet, boli ale rinichilor - albastru, roz
Scorpion - organe sexuale - boli venerice - rosu, verde
Sagetator - solduri - boli ale sistemului osos - albastru
Capricorn - piele - boli de piele - alb, verde
Varsator - gambe - boli de nervi - violet, verde
Pesti - picioare - boli psihice - albastru, verde


CULORILE SI ASTRELE


Soarele: portocaliu, galben, auriu, purpuriu, verde
Luna: alb, argintiu, alb-galbui si in general toate culorile pale
Mercur: gri deschis, maro mat, galben deschis, culorile murdare in general
Venus: albastru deschis, roz, albastru stralucitor
Marte: rosu, galben rosiatic, alb rosiatic
Jupiter: rosu purpuriu, galben sofran, albastru inchis
Saturn: negru, gri inchis, maro, verde inchis
Uranus: alb, violet deschis, lila deschis
Pluto: maro



CULORILE SI SEMNELE ZODIACALE


In astrologie, fiecarui semn zodiacal ii este asociat cate o planeta dominanta. Pe langa culoarea determinanta a astrului, mai este luata in considerare si culoarea de baza a zodiei cat si culoarea decanilor (fiecare zodie se imparte in trei decani.

Berbec: rosu aprins. Decade:  rosu, auriu, verde
Taur: verde. Decade: verde, galben, negru
Gemeni: albastru deschis. Decade: albastru, portocaliu, verde inchis
Rac: alb-argintiu. Decade: argintiu, alb, violet
Leu: galben aprins. Decade: galben auriu, albastru, portocaliu
Fecioara: albastru inchis. Decade: galben, verde galbui, auriu
Balanta: albastru deschis si roz. Decade: verde, argintiu, negru
Scorpion: rosu si negru. Decade: rosu, turcoaz, portocaliu
Sagetator: purpuriu si turcoaz. Decade: albastru, galben, rosu deschis
Capricorn: verde inchis. Decade: violet albastrui, maro inchis, verde marin
Varsator: indigo. Decade: violet, negru, indigo
Pesti: violet. Decade:  rosu violet, albastru, negru



CULOAREA PLANETELOR IN ASTROLOGIA INDIANA

Soare: suveranul lui este Agni, zeul focului - culoarea este rosiatica pana la maro inchis
Luna: stapanul lunii este Varuna, zeul apei - culoarea sa este albul
Mercur: poarta numele de "Buddha" si este fiul lunii - ii corespunde albul
Venus: se numeste "Sukra" si este dascalul demonilor - ii este asociata culoarea galben; conform altor surse, ar fi un amestec de roz pana la albastru indigo
Marte: este fiul Pamantului si poarta numele "Mangala" - ii este atribuita culoarea alburiu rosiatic
Jupiter: se mai numeste si "Bruharpati" si este dascalul zeilor - culoarea albastru
Saturn: numele "Shani", este fiul Soarelui - negru. Mai este cunoscut si ca "planeta neagra"


Semnificatia culorilor este adanc inradacinata in filosofia chinezilor. Inca din cele mai vechi texte, gasim o asociere a culorii galben cu Pamantul si o corespondenta intre culori si punctele cardinale:

Nord: razboinicul negru
Est: dragonul verde
Sud: pasarea rosie
Vest: tigrul alb

3 comentarii:

Lilane spunea...

Magica si extraordinar de interesanta postarea ta .
Felicitari!

AMIRA spunea...

Multumesc, Lilane!

Anonim spunea...

Foarte interesant . Felicitari !